EL PERFIL - JOAQUIM OLIVA



Joaquim Oliva. 52 anys. President del Club Nàutic Cambrils. Casat. Regatista des dels set anys. Va crear la primera empresa charter d’Espanya. Vicepresident de la zona Costa Daurada de l’Associació Catalana de Ports Esportius i Turístics (ACPET)


“Gracies a la gestió que hem realitzat hem aconseguit obrir el port a tothom, integrar-lo a la ciutat”

“Aquest últim any hem crescut tant en facturació com en resultats econòmics, també em augmentat els socis i em venut amarraments”

“El nivell de gestió que es du a terme per part de l’Associació (ACPET) és molt alt, és fonamental. És clar que la crisi ens posa en dificultats comunes i no és fàcil trobar solucions comunes, la feina que estem duent a terme es més que important.”



1000691
Després de fer moltes entrevistes, m’he quedat sorprès de la capacitat comunicativa del senyor Joaquim Oliva. Puc apreciar un home amb les idees, i el que és més important, les conviccions molt clares. Desprèn absoluta seguretat al parlar, encarna el perfil d’emprenedor i d’una persona que no s’arronsa en front les adversitats. Defèn molt clarament la gestió de l’ACPET, creu que és imprescindible pel progrés dels ports esportius catalans, em ratifica que l’Associació és imprescindible per encarar el futur. D’altra banda és un gran amant del mar, a diferencia d’altres aficionats a la nàutica que amb el pas del temps han anat deixant de navegar , ell segueix gaudint del món de les regates, afició que comparteix amb la seva dona.


¿Com van ser els seus inicis en el món de la nàutica?

Vaig començar a navegar quan tenia uns set anys amb vela lleugera, fins a l’actualitat que faig regates de
a Dos amb la meva dona, que encara és més aficionada a la vela que jo. Pot semblar curiós, però cadascú te el seu vaixell, encara que a les competicions anem junts.

¿Que el va dur a posar-se al front d’un port esportiu?

Doncs he estat molts anys vinculat al món de la nàutica, primer com aficionat i després vaig crear la primera empresa de charter a Espanya, concretament a Eivissa. Un temps més tard em vaig dedicar al transport de vaixells ja que era la manera més econòmica de navegar i ara estic al cap davant del Club Nàutic Cambrils.

¿Però que el va motivar per ser president del Club?

El model del club estava antiquat, es portava l’entitat únicament com si fos una empresa, però a la part esportiva hi havia reptes que superar, volíem canviar el model de la vela, i actualment a la nostra escola hem passat de tenir 400 alumnes a uns 4.000, i també tenim la nostra pròpia flota de J-80. I un dels aspectes més importants és que hem aconseguit obrir el port a tothom, integrar-lo a la ciutat.

¿Com han aconseguit obrir les portes del port? Un repte que volen assolir moltes altres entitats nàutiques.

Ha sigut a través de diversos factors i d’una feina constant. Col·laborem molt estretament amb tots els sectors de la ciutat, les administracions, els empresaris, els ciutadans, etc. Per exemple hem realitzat convenis de vela escolar, cursos d’iniciació a la vela per adults, fem la Fira Marítima de Cambrils, el Museu Marítim i hem fet una gran integració amb l’Ajuntament i els diferents sectors empresarials, formem part del patronat de turisme. Vaja, que hem integrat el club a la societat de Cambrils, i això és fonamental.

¿Com afronten la actual situació econòmica? ¿Com veu el sector nàutic en la greu crisis que s’està vivint?

Està clar que el país està patint la crisi, uns sectors més que d’altres, però per tot el que he comentat abans, nosaltres no ho estem patint gaire, ens hem integrat perfectament a la ciutat i hem realitzat altres accions. Per exemple ens hem quedat el varador de Cambrils i d’aquesta manera em dinamitzat les empreses nàutiques, no tanquem la porta a cap empresa que es vulgui venir a instal·lar, i d’aquesta manera també es dinamitzen molts altres sectors com el comerç o la restauració. Tothom s’apropa al club, també la gent que no te vaixell, gaudeixen de les diverses ofertes que tenim.


Així sembla fàcil, però la ciris sembla que ens agafa a quasi tots

Creiem que tenim que ser imaginatius per aconseguir apropar a la gent al port, hi ha pocs clients i son sensibles al preu, per això diversifiquem molt la nostra oferta amb totes les col·laboracions i cursos que he esmentat, també realitzem pacs i ofertes d’activitats. Aquest últim any hem crescut tant en facturació com en resultats econòmics, també em augmentat els socis i hem venut amarraments. Cal dir que a Cambrils tenim alguna avantatge ja que tenim més calat que d’altres ports, i a demés el club es troba al centre de la ciutat.

D’aquí poc es celebren les X Jornades Tècniques de l’ACPET. ¿Creu que se’n treu profit?

No es que cregui que se’n treu profit, és que crec que son imprescindibles per a tots els que la formem, és l’únic dia on coincidim tots els responsables dels diferents ports esportius, el nivell de gestió que es du a terme per part de l’Associació és molt alt, és fonamental. És clar que la crisi ens posa en dificultats comunes i no és fàcil trobar solucions comunes, la feina que estem duent a terme es més que important.


Referent a l’ACPET ¿Quins aspectes creu que es podrien millorar de cara al futur?

L’entitat està molt viva, amb un gran afany de superació. Ara per ara tenim reptes molt importants pels que estem lluitant de forma molt constant. En front la renovació de concessió i les taxes no aconseguim que ens facin cas, hem de seguir lluitant com ho estem fent ja que el nostre model és molt bo. Hem de seguir sent igual d’actius que fins ara, crec que ho aconseguirem, hem de ser positius, l’evidencia és aquesta, quan més de 40 responsables de ports esportius estan d’acord en un model, ens hauran de fer cas sens dubte ja que ho plantegem des de la unitat. He format part de molts col·lectius i puc assegurar que el consens i la cohesió que aconseguim a l’ACPET és única.


¿Hi ha una millor relació amb l’actual administració que amb l’anterior?

La veritat és que hem notat un canvi en el diàleg respecte l’anterior Administració. Ens han escoltat que ja és molt important, hem fet més de 26 reunions, l’actual Director General de Transport i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, ens ha facilitat molt la comunicació, ens ha deixat expressar-nos i ens ha escoltat, ara falta que ens facin cas. Un dels problemes és que els ports esportius som una mica com la lletra petita, ja que a les competències de l’Administració també estan altres sectors com els aeroports, ferrocarrils, etc, i tot això és més mediàtic i dona més vots que no pas nosaltres.

¿A que creu que és això degut?

Des de l’Administració no tenen en compte que sense les infraestructures nàutiques de que disposa la costa catalana, la gent marxaria a un altre lloc, no som només platges. Un vaixell gasta més que diversos turistes de Ryanair, a tot el litoral els ports son l’entrada de turisme de qualitat ja que tenim unes instal·lacions de primera.

¿Creu que els ports es tindrien que promocionar més tant a nivell local com internacional?

Actualment els recursos son escassos i les promocions son cares, encara que estaria bé trobar la fórmula per comunicar millor el bon producte que tenim. Les característiques de cada port son diferents, així que fer-ho d’una manera comuna és molt difícil, cadascú necessita fer la seva promoció. L’ACPET fa una molt bona feina divulgativa a través de les fires en les que participa.



Marc Segura / SBComunicacion

TORNAR