El turisme nàutic genera un despesa personal diària que sextuplica al del terrestre
 
L'entorn de Marina Port Vell porta a centenars de tripulants que romanen mesos a la ciutat
 
21/03/2012

Turismo nautico MPV
No tot el que viu a Barcelona ho fa sobre terra ferma. En alguns casos el moviment del mar acull molts residents temporals que dormen al límit de la ciutat, és a dir, al seu port i no sols per unes poques nits. Cada vegada són més els grans iots que vénen a la capital catalana per sotmetre's a tasques de manteniment. Recalen durant mesos i conformen una petita comunitat que, contra el que molts puguin pensar, no està integrada per potentats, sinó per tripulacions que s'integren en la rutina quotidiana. El seu apogeu ha propiciat diversos negocis per proporcionar-los tot tipus de servei. La rendibilitat està fora de dubte. Si el turisme de grans iots genera un despesa diària de 450 euros per persona (sis vegades el del terrestre), el de les seves tripulacions és menor però molt més durador.
 
A Barcelona hi ha grans vaixells recreatius passant l'hivern. La majoria a l'empara de Marina Barcelona 92, la drassana on es posen a punt per solcar el Carib o recórrer, a l'estiu, el Mediterrani. Només aquesta empresa compta amb més de 80 treballadors i dóna treball a altres 460 de tallers i serveis contractats. Visualitzar tot aquest engranatge és necessari per avaluar la conveniència, o no, que Barcelona assumeixi la imminent megatransformació de la seva marina, que la portarà d’albergar els actuals 413 amarraments (molts petits i domèstics) a un total de 150, donant protagonisme als iots de 30 a 180 metres d'eslora.
 
Entre els detractors està part del veïnat, amb por a què la marina es converteixi en un oasi per a milionaris, aïllat de la ciutat. En Marina Port Vell (ara a les mans de Salamanca Investment) defensen que les actuals instal·lacions estan “obsoletes”, que hi ha una “gran demanda d'alt poder adquisitiu per a l'oferta econòmica i de serveis urbans” i que el canvi generarà molts llocs de treball. La mateixa dinàmica comparteixen les empreses que presten serveis al sector a la zona. Evolution és la que més àmbits comprèn, des de l'aprovisionament per a les tripulacions (de fins a 70 persones en iots de més de 160 metres) fins a la figura de conserge (similar a la d'un hotel de luxe) per proporcionar qualsevol cosa que demandin aquests residents temporals: “entrades per a espectacles, reserves d'hotels quan els visiten les seves parelles, pisos quan volen allotjar-se fora del vaixell, vehicles...”, per no parlar de material i tot tipus de productes nàutics.
 
“La millora de la marina farà més atractiu el port i no sols portarà turisme de qualitat, sinó que augmentarà l'arribada de vaixells amb tripulacions que porten diners a Barcelona”, argumenten, a primera línia de mar. Mentre que els amos de iots solen passar un parell o tres dies al capital catalana (al no poder fondejar en ella i limitar-se al turisme urbà més sibarita), els seus tripulants cobren un mínim de 2.500 euros mensuals (4.000 com a mitjana) nets, que destinen en gran manera al consum. “I són gent normal, contenta d'estar a Barcelona i que s'integra mentre roman aquí”, relaten.
 
Marina Port Vell considera que amb les instal·lacions renovades s'atraurà a unes 600 embarcacions anuals de més de 30 metres d'eslora. Augmentaran els dos filons, el turístic (que ara es decanta per Antibes, Sardenya o Mallorca, per exemple, amb instal·lacions amb tot tipus de comoditats) i el de tripulants que vinguin a l'hivern. Aconseguir ser port base (on descansen) és una altra de les ambicions de Marina Port Vell, que invertirà més de 30 milions a la zona si l'ajuntament (que ha d'aprovar modificar el pla especial de la zona) li dóna via lliure. A l'Autoritat Portuaria de Barcelona opinen que millorar la marina serà positiu per al port i la ciutat, i són favorables al desenvolupament d'un cluster nàutic local, que proporcioni des de drassana a formació.
 
Un vaixell de 25 a 30 metres té un despesa mitjana de 890.000 euros a l'any, i un de més de 60, de més de quatre milions, amb dades de l'Associació Espanyola de Grans Iots. Quelcom així com el colofó al turisme de luxe que ja han disparat els nous hotels locals.
 
En Evolution indiquen que desenes de iots (només MB92 acull a uns 80 a l'any) s'alimenten del que l'empresa els proporciona via Boqueria, per exemple, es vesteixen a Barcelona, surten a sopar als seus restaurants, s'aprovisionen per a llargues temporades abans d'anar-se'n de ruta estival i tenen forts controls sanitaris i mediambientals.

SBC-El Periódico

TORNAR