Marina Mercant prepara canvis
 
La DGMM vol fomentar més jornades pràctiques per als que accedeixin a les titulacions nàutiques
 
Estima reduir l'equip de seguretat a bord i els controls a les basses salvavides
 
Julio/2012

marina Mercante
"Crear riquesa i ocupació, augmentar la cohesió social, millorar la qualitat dels serveis que prestem i unificar criteris entre Capitanies Marítimes", són alguns dels objectius que s'ha marcat en el seu full de ruta l'actual director general de la Marina Mercant (DDGG), Rafael Rodríguez Valero.
 
En una reunió recent amb el Cluster Marítim Espanyol, Rodríguez Valero va dedicar un esment especial al sector nàutica d’esbarjo i esportiva, la incidència econòmica de la qual és molt important per al sector turístic espanyol i va anunciar noves regulacions en quant a equips de salvament a bord, exàmens i titulacions i normes tècniques aplicables a superiots. El director general va apostar per potenciar el registre especial de Canàries i va anunciar la pròxima entrada en vigor de la Llei General de Navegació, els "tràmits de la qual estan molt avançats".
 
La DGMM estima necessària una modificació de les titulacions nàutiques d’esbarjo perquè en l'actualitat existeixen massa continguts teòrics (fins i tot alguns d'ells obsolets) i poques pràctiques. El seu objectiu és augmentar les pràctiques i fer que la teoria exigida estigui al nivell requerit per les necessitats dels navegants.
 
La DGMM no vol prendre mesures unilaterals sinó cercar el major consens possible amb tots els agents implicats en el sector, incloses les comunitats autònomes. El que hi hagi tantes voluntats per unir fa que la tasca sigui complicada. Conscient que no sols es pot millorar els temaris o les atribucions de les titulacions nàutiques sinó també la gestió de dites titulacions, una de les primeres mesures que va prendre Rodríguez Valero en arribar a la DGMM va ser la matriculació exprés en els exàmens de nàutica d’esbarjo a través d'internet.
 
Segons la DGMM, totes aquestes mesures poden ajudar a estimular el mercat de les embarcacions d’esbarjo sense que suposin una disminució de la seguretat dels navegants, que és l'objectiu últim de la DGMM. En tot cas, seran estudiades detalladament.
 
Atreure superiots
 
La intenció de la DGMM és l'harmonització dels requisits tècnics amb els països del nostre entorn, que són els líders mundials en la construcció i reparació d'aquest tipus de vaixells de gran eslora(Regne Unit, Alemanya, Holanda, Itàlia, França, etc).
 
Amb aquest objectiu, tractarà d'incorporar a l'ordenament jurídic espanyol el Large Commercial Yacht Code (LY2) de la Maritime and Coastguard Agency del Regne Unit. Amb un marc comú serà més fàcil que aquest tipus d'embarcacions s'abanderin a Espanya. L'adaptació al Dret espanyol ja està en marxa amb les reunions mantingudes entre els diferents departaments de la Direcció Mercant. Encara així, no és una mesura suficient per atreure aquest tipus d'embarcacions a les nostres aigües, però és un primer pas necessari. En el futur caldrà adaptar altres normes, incloses les fiscals, principalment l'impost de matriculació.
 
L'equip de seguretat exigit a bord de les embarcacions d’esbarjo està regulat per l'Ordre FOM 1144/2003. La llista és massa prolixa i s'ha pensat que es pot simplificar, adaptant-ho a les necessitats reals de la navegació d’esbarjo, als avanços tècnics, a les condicions d'ús de les embarcacions i en sintonia amb els països del nostre entorn. Una altra de les modificacions que s'estan estudiant és l'extensió del període de revisió de les balses salvavides d'embarcacions de recreació (en exclusiva) d'acord amb les línies seguides pels països del nostre entorn. Aquesta mesura pot semblar que vagi en contra dels interessos de les estacions de revisió de balses, però l'augment de balses a la flota d’esbarjo espanyola pot ser-los beneficiós.

TORNAR