Les dàrsenes i les empreses de reparació de iots convertiran Barcelona en un pol nàutic internacional

La reforma serà a través dels amarraments per a embarcacions del Port Vell o de la Nova Bocana, les grans regates que acull la ciutat, la innovació i formació universitària o l'impuls econòmic de les empreses de reparació i manteniment d'embarcacions

08/07/2012

barcelona polo nautico internacional
El port urbà de Barcelona ha canviat molt en aquests últims 20 anys. S'ha obert per complet a la ciutat i acull nous usos comercials i turístics. Però no n'hi ha prou. Els responsables consideren que ha arribat el moment d'anar més enllà. Cercar nous àmbits de negoci que siguin compatibles amb la creixent activitat lúdica i d'oci que ha convertit aquesta infraestructura en un districte més de la ciutat. On la gent pot comprar, passejar, practicar esport, dormir en vaixells i hotels o menjar als seus restaurants...

La filosofia de la futura renovació de la zona portuària passa per convertir Barcelona en un
cluster nàutic internacional. No sols a través dels amarraments per a embarcacions grans i mitjanes que s'estan projectant en el Port Vell o en la Nova Bocana, sinó també mitjançant les grans regates que acull la ciutat, la innovació i formació universitària o l'impuls econòmic de les empreses de reparació i manteniment d'aquest tipus d'embarcacions. Un mercat en què Barcelona tenen molt a dir. L'empresa Marina 92 és líder mundial en el sector de la reparació de iots.

De moment, en les pròximes setmanes està previst que surti a concurs les obres de construcció d'una nova dàrsena per a embarcacions mitjanes en la Nova Bocana. És la peça que falta per completar aquest àmbit que té com a peça estrella l'hotel W. Tindrà un centenar d'amarraments per a embarcacions d’esbarjo, una part de les quals grans iots de fins a 70 metres d'eslora, a més de reservar un espai atura més de 200 embarcacions en una marina seca. Tot això envoltat per equipaments, zones verdes en una operació urbanística que prolongarà el passeig Joan de Borbó fins al mar. El projecte planteja la demolició d'una antiga edificació industrial per obrir la visió dels nous espais públics, entre ells una gran plaça, que s'oferiran a la ciutat.

El gerent de Port 2000, Adolf Romagosa, explicà que tots aquests projectes han de dur-se a terme des de la cohesió social i el diàleg amb els veïns de la Barceloneta. En aquest sentit sosté que la intenció és convertir la Marina del Port Vell en un emplaçament de referència a nivell mundial que la permetin competir amb altres ports del Mediterrani. Al mateix temps, Barcelona ha de servir com potenciador de l'activitat nàutica en altres ports esportius, com són els de Vilanova, Badalona i Mataró. "Si s'aconsegueix impulsar el port barceloní, totes aquestes poblacions veuran incrementada l'arribada de iots perquè la marca Barcelona ven. Serà com una taca que s'estengui pel litoral català", sosté.

Un altre dels motors d'aquest pol seran les empreses de reparació i manteniment de grans iots. En aquest àmbit destaquen, Marina 92 i North Wind. La primera invertirà al llarg d'aquest any i el que ve 30 milions d'euros en l'ampliació de les seves instal·lacions. Aquesta companyia factura a l'any 40 milions d'euros i ofereix 82 llocs de treball directes i 460 professionals subcontractats. En aquest punt l'adjunt a la direcció del Port de Barcelona, Joan Colldecarrera, refereix que a Barcelona arriben iots de tot el món per ser reparats o remodelats per complet. Com a exemple, el cas del magnat rus Roman Abramòvitx, president del Chelsea, que porta mesos renovant a Barcelona el seu iot. De fet, segons l'estudi d'impacte econòmic que acompanya al projecte de la nova marina del Port Vell aquest tipus d'embarcacions passen onze setmanes amarrats a les dàrsenes per efectuar treballs de reparació.

El port vol potenciar aquesta indústria relacionada sobretot amb les grans embarcacions, i amb la vista posada en aquest sector vol incidir en la formació de professionals que puguin treballar en aquestes empreses. Es farà a través de la facultat de Nàutica de la Universitat Politècnica de Catalunya i el Consorci El Far. "Aquestes companyies ofereixen llocs de treball especialitzats i a través de la formació especialitzada en aquest àmbit, molts joves podrien trobar ocupació", sosté Romagosa.

Un altre dels punts forts del futur
cluster, és la divulgació de la nàutica i la creació de nous itineraris al port que permetin descongestionar altres àrees de la ciutat. Colldecarrera recorda que el Maremàgnum rep 13 milions de visitants a l'any i juga un paper fonamental per al sector turístic de la ciutat. La remodelació del moll de Pescadors jugarà aviat un paper fonamental en la creació de rutes turístiques pel port.

L'actuació urbanística permetrà conservar l'edifici de la Confraria de Pescadors, edificar una nova llotja i la fàbrica de glaç, la qual cosa comportarà la demolició dels edificis que actualment acullen aquestes activitats. El projecte, a càrrec dels arquitectes Carlos Ferrater i Jesús Coll, preveu que les subhastes de peix siguin obertes al públic, a més d'un restaurant al costat de la llotja. Les embarcacions pesqueres es concentraran en la molla de Balears i a la dàrsena de la Indústria, perquè part del molla de Pescadors sigui ocupat per grans iots.

SBC-La Vanguardia

TORNAR