La crisi enfonsa el turisme nàutic

Els ports esportius redueixen un terç l'ocupació i abarateixen els amarraments

20/02/2012

crisis ceba turimso náutico
El potencial del turisme nàutic a Andalusia és quelcom en el que coincideixen empresaris i Administracions públiques, però la crisi econòmica ha suposat una baixada d'un terç de l'ocupació als ports esportius i un significatiu descens dels preus dels amarraments.

Segons ha explicat José Carlos Martín, president de l'Associació Marines d'Andalusia, que agrupa a 16 ports de gestió privada que sumen dos terços dels amarraments de la regió, la crisi ha tingut un efecte molt important en la demanda al litoral andalús, i ha fet que l'ocupació descendeixi fins al 60%.

Enfront de les dificultats que existien fa uns anys per trobar un amarrament, en l'actualitat “hi ha més oferta que demanda” de punts d'atracada, i tot això malgrat la baixada del preu mitjà dels amarraments. Segons un informe de la Federació Espanyola d'Associacions de Ports Esportius i Turístics, les tarifes mitges de lloguer anual d'amarraments entre els anys 2008 i 2011 han descendit un 32,8% a Màlaga; un 72,4% a Cadis, i un 60,3% a Almeria.

El principal motiu de demanda és la residència, “més que el preu”, perquè el propietari no vol tenir el seu vaixell lluny si pot tenir-ho en un port pròxim al seu domicili, ha assenyalat el president de Marines d'Andalusia. També la competència entre ports ha fet perdre vaixells als ports andalusos, que han baixat els seus preus per tractar de recuperar els propietaris que han desplaçat les seves embarcacions a Gibraltar o a la zona de Llevant, segons Martín.

El lloguer anual d'un amarrament es situava el passat any a Andalusia en un mitjana de 92,26 euros per metre quadrat, per sota de la mitjana espanyola (114,8), i molt per sota del cost en Balears (277,29) quan el 2008 el preu d'un amarrament en un port andalús ascendia als 282,24 euros el metre quadrat i superava al de les illes, on en canvi s'han mantingut les tarifes.

Martín es mostra convençut que la demanda es recuperarà quan ho faci l'economia, per la qual cosa en el futur faran falta més amarratges, i ha recordat que qualsevol obra d'aquest tipus tarda a dur-se a terme uns quatre anys.

El problema per desenvolupar els projectes en l'actualitat es que “els inversors estan molt retrets i els bancs no financen”. Martín ha rebutjat les previsions de l'Agència Pública de Ports d'Andalusia que es va a complir el Pla d'Infraestucturas per a la Sostenibilitat del Transport a Andalusia, que preveu aconseguir els 25.000 atracades el 2015 (ara hi ha més de 19.000) perquè “no hi ha capacitat financera”.

SBC-El País

TORNAR