Principals dades del sector nàutic a Espanya 2009
 
 
Resum de l'informe econòmic realitzat amb motiu del Saló Nàutic per la Fira de Barcelona
 

02/11/2009

 
 
El sector nàutic a Espanya va mantenir, des de l'any 2002 fins a 2006, una tendència ascendent en quant a nombre de matriculacions, amb un creixement acumulat del 22%.  Eren uns anys en què era evident la vitalitat de l'economia a Espanya.

La conjuntura i evolució del sector nàutic en aquests anys va estar marcada per l'estabilitat general i el manteniment de les grans magnituds econòmiques, situació que va permetre que el sector cresqués considerablement, alhora que l'afició per la nàutica arrelava entre la població espanyola.

A partir de 2007 va començar a acusar-se un descens gradual de les matriculacions. Des de llavors s'observa una caiguda tant en les vendes com en el consum, situació derivada directament de la crisi.
La desacceleració que viu el sector resulta evident a la vista de la disminució de les matriculacions a nivell nacional: un 35,7% fins a setembre 2009, en comparació amb el mateix període de l'any anterior.
Catalunya continua sent la comunitat autònoma que acumula el nombre més gran de noves matriculacions, representant més del 20% del total nacional el 2009 (fins a setembre).
Per províncies, Barcelona és la que concentra el nombre més gran d'embarcacions matriculades, el 13% del total d'Espanya.

Les matriculacions de noves embarcacions el 2009 (fins a setembre), van ascendir a 5.415 unitats. En el total de l'any 2008, les vendes van ser de 10.304 unitats.
Atenent a la tipologia d'embarcacions, la demanda a Espanya segueix inclinant-se cap a eslores de menys de 8 metres que suposen, en els nou primers mesos de l'any, el 87% del total, augmentant la tendència respecte al mateix període de 2008, que va ser d'un 68%.

No obstant això, totes les eslores pateixen un important retrocés en el període gener-setembre de 2009, quedant només per sota de la mitjana global el segment d'eslores més petites (fins a 4,5m), que disminueix un 23%.
En aquest context, els vaixells de motor continuen dominant el mercat, aconseguint una quota del 58% del total, si bé retrocedeixen tres punts respecte 2008.

Malgrat la situació, es pot dir que la crisi atenua lleugerament la pèrdua de quota de mercat de la nàutica espanyola enfront de la d'importació: les embarcacions importades van caure un 38% en el període gener-setembre de 2009 respecte al mateix període de 2008, mentre que les espanyoles van disminuir un 37%.
En aquest sentit, cal destacar que en el principal segment de mercat, el d'embarcacions de motor, les matriculacions de vaixells espanyols ha disminuït un 36,9% (fins a setembre de 2009), mentre que els vaixells d'importació han disminuït un 40,3%.

En quant a les instal·lacions nàutiques, el nombre de ports és de 355 (a octubre de 2009) tres més que l'any anterior. 
El nombre total d'amarradors, a l'octubre de 2009, es situa en els 126.963, un 3% més que el 2008.
El 61% dels ports es troben en aigües del Mediterrani, especialment en Balears, Catalunya i Andalusia. El 24% es troben a Catalunya.
Pel que fa a la pràctica de la  nàutica esportiva, les llicències de les diferents federacions que es van concedir el 2008 van ser 216.822, incloent la pesca. La xifra ha disminuït un 15% respecte a l'any anterior. 
Les llicències dels esports nàutics excloent l'activitat de pesca, són 135.579, un 23% inferior a les de l'any 2007. Augmenten les llicències en esquí nàutic, motonàutica i rem. Disminueixen les de vela, piragüisme i activitats subaquàtiques.

Per ordre d'importància, els esports amb més llicències concedides continuen sent la pesca (el 37% del  total), el piragüisme (22%) i les activitats subaquàtiques i la vela, que representen el 18% i el 16%, respectivament, del total.
Referent als clubs en esports nàutics, hi havia el 2008 un total de 4.074, que representa un descens del 10% respecte al nombre que hi havia l'any anterior. Excloent els de pesca, el nombre de clubs en esports nàutics va ser de 2.345.
Andalusia, Catalunya, València i Galícia són les quatre comunitats més importants, tant en llicències concedides com en nombre de clubs esportius, representant el 57% del total de les llicències concedides el 2008.
El 2008 es van concedir 50.826 noves titulacions d'embarcacions d'esbarjo, augmentant un 16% respecte a les emeses l'any  anterior. La dada és molt positiva per al sector, des del punt de vista dels aficionats que es van incorporant a través de les diferents titulacions oficials.

El 31,2% de les noves titulacions es van emetre a Catalunya. És la Comunitat que acumula el nombre més gran, el 65% del total.
En conclusió, el sector mostra l'efecte de la important desacceleració econòmica global, sobretot en el volum de vendes d'embarcacions d'esbarjo, però es manté com un sector amb un gran potencial, ja que la ràtio d'embarcacions per habitant es troba comparativament per sota d'altres països europeus, i sent Espanya un país propici a l'afició nàutica gràcies als seus 7.880 quilòmetres de costa i un clima molt favorable per practicar esports nàutics.


Àrea Prensa Saló Nàutic - SBC comunicación


OPINA - TORNAR