La fabricació de vaixells d’esbarjo a Galícia s'enfonsa un 70% en els últims dotze mesos
 
El sector lamenta la falta d'ajudes en la compra d'embarcacions com s’ha fet en l'automoció
 
18/08/2010

astillero vigo
Els fabricants d'embarcacions d’esbarjo de Galícia, que en la seva gran majoria es concentren a la ria de Vigo, han vist com la crisi ha enfonsat la seva producció fins a un 70% en els últims dotze mesos. Al contrari del que ocorre amb el sector de l'automoció, els compradors de vaixells esportius no compten amb suports de les administracions per a l'adquisició o renovació de noves unitats, la qual cosa ha portat als constructors a patir la major crisi de la seva història.
 
La major part dels empresaris suporten la situació com poden, encara que algun d'ells ha hagut de recórrer a ERE´s per poder continuar mantenint les seves empreses. La caiguda de les vendes es deu gairebé exclusivament a l'atonia del mercat interior i són els clients estrangers els que permeten a aquestes drassanes anar sobrevivint. La tendència negativa en el sector es va iniciar el 2008, coincidint amb l'inici de la crisi. A la falta d'ajudes públiques es suma l'augment de l'IVA, factors que han estat determinants per espantar als pocs ciutadans que es plantejaven l'adquisició d'una embarcació esportiva. La majoria de les drassanes gallegues d'embarcacions d’esbarjo es dediquen a la construcció de vaixells de més de 8 metres d'eslora, el segment més castigat per la crisi.
 
No obstant això, el mercat de les matriculacions a Espanya, en el que s'inclouen les embarcacions de menys de 5 metres i les motos d'aigua, manté una caiguda més moderada. En el primer semestre d'aquest any, el registre d'embarcacions va patir un descens del 3,8%, mentre que en les mes de juny aquesta caiguda s'aguditza fins a un 6,8% com a conseqüència de l'avançament de les matriculacions al maig a fi d'eludir la pujada de l'IVA.
 
Les eslores dominants continuen sent les inferiors als 8 metres, segment que menys fabriquen les drassanes gallegues de nàutica esportiva, que copen el 85,5% del mercat al semestre, tres desenes menys que el passat any. Pel que fa a potències, ANEN indica en el seu informe que les més baixes –fins a 65 cavalls– són les que més cauen, fins a un 10,2%, perdent quota de mercat des del 47% del primer semestre de 2009 al 43,9% en el mateix període de l'any anterior. Els motors de potència superior també decreixen un 6,6%. Mentrestant, el mercat s'estabilitza per a les potències d'entre 125 i 500 cavalls, que van matricular en aquest primer semestre un total de 951 vaixells, la mateixa xifra que l'any passat, i creix per a les potències de 65 a 125 cavalls, un 8,2%, que milloren la seva quota de mercat en més de dos punts, passant de 17,2% entre gener i juny de 2009 al 19,4% en els mateixos mesos d'aquest any.
 
ANEN conclou que el mercat de les matriculacions a Espanya tendeix a estabilitzar-se durant el primer semestre de 2010, amb una caiguda del 3,8%, amb millor resposta de les eslores altes i de les potències centrals. En les matriculacions en alguns mercats es detecta un lleuger creixement. Les pneumàtiques semirrígides creixen un 6,7%, les pneumàtiques plegables un 1,5% i les motos d'aigua cauen un 3%. La vela, en canvi, continua en un descens del 9,7%, mentre que els vaixells de motor només es redueixen un 5,9%. Aquest últim tipus d'embarcacions continuen dominant el mercat amb una quota del 58,7%, retrocedint més d'un punt des del primer semestre de l'any passat.

SBC /Faro de Vigo

OPINA - TORNAR