Els nous cànons ofeguen els ports
 
El Port Esportiu de Marbella ha patit un increment en el cànon per la concessió d'un 7.540% en els últims cinc anys
 
30/11/2009 

A la situació econòmica actual, que com en molts altres sectors està afectant també el nàutic, cal sumar l'increment del preu del cànon aplicat a ports i clubs nàutics, com és el cas d'Andalusia, on la situació “és ja molt greu” a causa de la gran pujada dels canons patits en els últims cinc anys, segons declaracions de Marines d'Andalusia. El Govern andalús va revisar el 2004 el cànon de les concessions portuàries, fixant un increment gradual al llarg d'un lustre fins a aconseguir les noves tarifes establides. “El 2009, en plena crisi, hem aconseguit el cent per cent”, destaca Martín Sánchez, president de Marines d'Andalusia, col·lectiu que ha portat als tribunals la revisió duta a terme per la Junta.
 
El Port Esportiu de Marbella és el recinte nàutic en què s'ha aplicat un major increment en el preu del cànon. Un 7.540% respecte a 2004, segons denúncia l'associació. El complex, gestionat per una societat de titularitat municipal, ha abonat aquest any a la Junta 325.000 euros per aquest concepte, un fet que, segons el parer de Martín Sánchez, posa en perill la subsistència del port. “És una barbaritat que fa inviable l'explotació perquè el Port Esportiu de Marbella no pot pagar aquest cànon amb els recursos que obté, no es sostenible”, afirmà.
 
L'Associació de Ports Esportius i Turístics d'Andalusia va sol·licitar el passat agost al president de la Junta, José Antonio Griñán, que suspengués temporalment la pujada pel fet que, d'una banda, es troba recorreguda judicialment i, d'un altre, el sector es troba immers en una “alarmant” crisi, fet que va obtenir una resposta negativa. L'increment del cànon concessional al port de Cabopino ha aconseguit un 373% i s'eleva fins a un 684% en el cas de Banús, recinte que abona un import pròxim als 900.000 euros, segons les dades del col·lectiu. El desequilibri econòmic no afecta La Bajadilla, atès que es tracta d'un port dependent de l'Agència Pública de Ports d'Andalusia (APPA) i, per tant, exempt del pagament del cànon. El recinte portuari ofereix unes tarifes d'atracada un terç per sota de la mitjana, situació que es repeteix en la resta de complexos nàutics del Govern autonòmic i que ha estat denunciada per l'associació davant l'Audiència Nacional en considerar que s'altera la llei de competència. “És una greu contradicció en el nostre sistema portuari, perquè el mateix òrgan que ens puja el cànon i ens regula els preus construeix ports amb diners públics i posa unes tarifes que no cobreixen els costos dels serveis”, censura Martín Sánchez.

SBC comunicación / Diario Sur

OPINA -TORNAR