MEDI AMBIENT



Una boia per mesurar l'onatge en temps real

barco-naufrago
Ports de l'Estat fondejarà en les proximitats del Port d'Avilès una boia per a la mesura de l'onatge dins el programa denominat “Clima Marítim”, que afecta el conjunt del litoral espanyol. La boia s'inclourà en la xarxa costanera de Ports de l'Estat i proporcionarà dades d'onatge en temps real. "Amb aquest instrument es coneixerà l'altura de les onades en les proximitats de la bocana, fora de la zona de trencants, la qual cosa suposa una eina més en pro de la seguretat del Port que podran utilitzar tant el servei de practicatge com les embarcacions pesqueres i esportives que tenen aquí la seva base", va assenyalar l'Autoritat Portuària en un comunicat.

SBC comunicación / INE

hojas

 
Cantàbria, referència mundial en energies renovables i canvi climàtic

192560
Segons experts en la matèria, l'aigua substituirà als hidrocarburs com a recurs clau en la definició del futur ordre mundial. L'especialització en aquest sector de Cantàbria Campus Internacional atraurà una agrupació d'empreses relacionades amb l'aprofitament energètic de l'oceà. El determinant és la singularitat del projecte. El Gran Tanc d'Enginyeria Marítima que acollirà el Parc Tecnològic de Cantàbria (Pctcan) serà una instal·lació única. Es situarà en l'avantguarda de la investigació mundial, i el camí recorregut des de 2007 amb la posada en marxa de l'Institut d'Hidràulica de Cantàbria, amb el camp d'operacions localitzat al laboratori de l'Escola de Camins de la Universitat de Cantàbria, asseguren la idoneïtat d'un entorn amb bagatge investigador en la matèria.
SBC comunicación / Nuestromar

la-tierra


Nova Zelanda, amenaçada per icebergs

iceberg NZ

Més d'un centenar d'icerbergs s'estan aproximant a les costes del sud de Nova Zelanda fins al punt que les autoritats han posat en alerta a tots els vaixells que naveguen en aquestes gèlides aigües per evitar que es repeteixi alguna tragèdia com la del ‘Titanic'. Les grans masses de glaç despreses de l'Antàrtida comprenen una àrea d'extensió de gairebé mil quilòmetres quadrats i els més pròxims al litoral es trobaven fa pocs dies a menys de 200 quilòmetres de distància, i avançaven a una velocitat mitja d'1,5 quilòmetres per hora o 25 quilòmetres al dia. D'acord amb les imatges del satèl·lit, la trajectòria que seguien avançava paral·lela a la costa nord-occidental de l'Illa Sud, a la que arribaran en poc temps. “El grup d'icebergs pot convertir-se en un perill per als vaixells, tothom recorda la història del Titanic”, va explicar el científic Mike Williams, de l'Institut d'Investigació Atmosfèrica i Aigua de Nova Zelanda. I és que cap dels vaixells de càrrega i pesquers que solquen aquesta ruta està preparat per a una eventual col·lisió amb un d'aquests blocs de glaç, segons les autoritats marítimes neozelandeses. Williams va opinar que, atés l'aspecte de la seguretat marítima, el conjunt d'icebergs oferirà “una impressionant atracció natural: un regal”.

SBC comunicación / ePN

hojas




Espanya serà un dels països de la UE més perjudicats pel canvi climàtic

Espanya serà un dels països europeus més perjudicats pels efectes del canvi climàtic, amb pèrdues de fins a 5.000 milions d'euros anuals en el sector turístic i una caiguda del 25% en el rendiment agrícola per al conjunt del sud d'Europa el 2080, segons un informe publicat avui per la CE. El document, elaborat pel Centre Comú d'Investigació de la Comissió Europea (CE), ha calculat l'impacte que l'augment de les temperatures previst a Europa per a 2080 tindrà en quatre àrees: agricultura, inundacions fluvials, sistemes costaners i turisme. “Si el clima que s'espera per a la dècada de 2080 succeís avui, la Unió Europea afrontaria pèrdues anuals en el seu Producte Interior Brut d'entre 20.000 i 65.000 milions d'euros, depenent de quin fora l'increment de les temperatures a Europa (entre 2,5°C i 5,4°C)”, segons l'informe, batejat com “PESSETA” pels seus autors. Aquestes conseqüències negatives no es distribuiran de la mateixa manera per tot el continent, ja que el sud d'Europa serà el més afectat.

fotomontaje greenpeace EspañaFotomontatge realitzat per Greenpeace sobre com afectarà el canvi climàtic a Espanya.

SBC comunicación / Agencias


la-tierra

 
Més onades, vent i pujada del mar

Les ciutats costaneres d'Europa hauran d'adaptar les seves infraestructures per al desafiament que suposa el canvi climàtic, que no sols s'està traduint en un gradual increment del nivell del mar, sinó també en majors nivells d'onatge, canvis en el vent i diferents condicions meteorològiques. Així ho adverteix l'avanç de l'estudi sobre els efectes del canvi climàtic en la costa del vell continent que el Consell d'Europa ha encarregat a l'Institut d'Hidràulica Ambiental de Cantàbria i a l'Ajuntament de Santander. El director de l'Institut d'Hidràulica de la Universitat de Cantàbria (UC), Íñigo Losada, ha assenyalat que les ciutats costaneres d'Europa, en les que resideixen 70 milions de persones, s'enfronten a una situació “complexa”, perquè les seves infraestructures no estan dissenyades per suportar aquestes noves condicions climàtiques i deuen “adaptar-se”. “En totes les ciutats del món s'està observant que hi ha una clara necessitat de tenir en compte el canvi climàtic com a element fonamental de la planificació territorial”, va postil·lar. En el cas del Mediterrani, el principal efecte s'observa en el canvi de les marees meteorològiques, és a dir, en un augment del nivell del mar provocat no tant per l'escalfament global i desglaç com pel canvi en les borrasques.

SBC comunicación / Agencias

tempestad-y-faro



OPINA -TORNAR