Gabriel de Sandoval la veu dels Ports Esportius al Congrés dels Diputats

El President de la FEAPDT va participar com a ponent en les Jornades Informatives Parlamentàries enfocades al sector marítim-portuari
 
03/12/2009 

Gabriel de Sandoval President de la Federació Espanyola d'Associacions de Ports Esportius i Turístics va participar com a ponent en les Jornades Informatives Parlamentàries enfocades al sector marítim-portuari, celebrades el dia 2 de desembre a Madrid, en la Comissió de Foment del Congrés de Diputats.


El tema de la jornada era el Projecte de Llei de Reforma de la Llei 48/2003 de règim econòmic i prestació de Serveis als Ports d'Interès General.


L'impacte negatiu que va suposar la Llei 48/2003 i les últimes resolucions del Tribunal Constitucional han obligat a les forces polítiques a arribar a un acord d'estat que reformi el sistema portuari espanyol

Per primera vegada, els grups parlamentaris es van reunir amb els sectors afectats per la Llei i es van intercanviar punts de vista i propostes de modificació.

Els quatre canvis legislatius que hem experimentat en els últims 17 anys han afectat les instal·lacions nàutiques. En la tramitació de les diferents normes estatals no s'ha tingut en compte als representants del sector de la nàutica esportiva.


Són sis les Lleis autonòmiques de ports estan vigents i regulen la nàutica esportiva de manera diferenciada per part de les comunitats autònomes. Als ports d'Interès General també hi ha distincions entre el règim jurídic de les concessions, segons el moment del seu atorgament. Amb tal abundància normativa resulta obvi que falten criteris harmònics.

La majoria d'instal·lacions nàutiques ubicades als Ports d'Interès General, mes de 50, han creuat l'equador del període concessional i en els pròxims anys es produirà el seu venciment.
mail



El projecte accentua el problema de les taxes d'ocupació i senyalització i pretén la desaparició de les bonificacions actualment vigents, variacions que com es va anunciar alteraven l'equilibri econòmic d'algunes de les concessions.

Des de la federació es van fer propostes en positiu de les què els grups parlamentaris presents van anunciar tenir en consideració.

Algunes d'aquestes propostes van ser:

· Millorar la col·laboració entre les Autoritats Portuàries i els concessionaris.

· Aconseguir un estatus propi i diferenciat en la Llei.
· Millora i garanties de cobrament en la gestió de les diferents taxes.
· Canvis en l'adjudicació y renovació de les concessions i que no es basin exclusivament en criteris econòmics. S'ha de tenir en compte la gestió realitzada, l'interès social, l'esportiu, el turístic i d'impacte econòmic.
· Harmonització amb les diferents legislacions autonòmiques.
· Potenciar l'impacte socioeconòmic i el turisme nàutic.
· Millorar la qualitat de servei.
· Ajudar a l'accés a la nàutica a nous sectors de població, sobretot a la joventut.

També, hi ha temes que es deurien incloure en la reforma la Llei:

· L'Ús d'embarcacions com a habitatge.
· L'Abandonament d'embarcacions.
· La Definició d'amarrament útil.
· L'Estudi dels terminis concessionals i fórmules de renovació.
· Pròrroga dels terminis concessionals en els supòsits d'ampliació i millora de les instal·lacions o increment del servei.
· Fixació de les limitacions de responsabilitat per als gestors de concessions.
· Assenyalar i detallar les facultats d'autoritat del gestor.
· Facilitar als operadors portuaris el poder d'incidir en la planificació urbanística de l'entorn.
· La Integració de les normatives ambientals, riscos laborals, protecció de dades, registre de residus, pla d'emergència, en un únic manual de gestió impedint la dispersió reglamentària i normativa.

L'impacte socioeconòmic potencial dels Ports Esportius és molt gran i el sector nàutic pot aportar el seu òbol a la recuperació de l'activitat econòmica.

En l'exposició, Gabriel de Sandoval, va apuntar que s'ha de treballar junts per aprofitar aquesta oportunitat de diàleg i col·laboració, ja que Espanya disposa d'unes condicions naturals immillorables per a la pràctica d'esports nàutics. El sector té un gran impacte socioeconòmic i fomenta el turisme, que és un dels motors de l'economia espanyola.
El major benefici que es genera és l'induït per l'activitat dels ports esportius i no per la càrrega fiscal de cànons i taxes que es repercuteixen a l'usuari.
El consens que s'ha pogut observar entre les diferents formacions polítiques és una gran oportunitat per realitzar una reforma que doni estabilitat al sector durant molts anys, que ajudi a dinamitzar-ho, a crear llocs de treball i riquesa per a tota la comunitat.

mail
OPINA -TORNAR