Els ports esportius denuncien la 'voracitat recaptatòria' de la Junta d'Andalusia
 
Els elevats cànons poden portar a algunes d'aquestes instal·lacions a què "entrin en fallida", segons el president de Marines d'Andalusia, José Carlos Martín
 
18/07/2010

logo.marinas.de.andalucia
La crisi econòmica també ha arribat als ports esportius d'Andalusia, que es veuen, a més a més, "perjudicats" pel que consideren "voracitat recaptatòria" per part de la Junta d'Andalusia. Aquest fet pot implicar, segons el president de Marines d'Andalusia, José Carlos Martín, a que hi hagi algunes d'aquestes instal·lacions que "entrin en fallida". Així, va assenyalar que els cànons que actualment paguen aquestes empreses són "molt alts" i, encara que va admetre que en reiterades ocasions s'ha sol·licitat a l'Administració que els revisi a la baixa, "hi ha una falta de sensibilitat" amb aquest sector.
 
A Andalusia, el port esportiu que paga més cànon és el de Port Banús, al municipi malagueny de Marbella, que frega els 900.000 euros, segons Martín. En aquest sentit, va afegir que hi ha altres de grandària intermèdia, com el de Marbella, que paga 425.000 euros, "malgrat que és la cinquena part de Port Banús i això és una barbaritat". El de Sotogrande (Cadis) paga uns 600.000 euros anuals, mentre que d’altres més petits com el de Aguadulce, a Almeria, paga 375.000 euros, i el de Fuengirola (Màlaga), que també és petit, "té un sòl caríssim i està pagant gairebé 400.000 euros a l'any". "Aquest port no pot suportar aquest cànon perquè entraria en fallida igual que d’altres", va manifestar.
 
El màxim increment en un port d'Andalusia ha estat del 7.000%, va dir Martín, encara que va aclarir que la mitjana d'augment se situa en un 3.000%. A més a més, va explicar que el cànon que paguen no va per nombre d'amarraments, sinó per altres criteris "que no són els més racionals" i que estan recollits en un decret de Presidència de l'any 2004.

"Es valora el sòl del terme municipal i per valorar-ho s'agafa tot el sòl urbanitzable del terme i el seu valor dividit pels quilòmetres quadrats del terme municipal", va explicar, i va afegir que això motiva que
municipis sense territori com Cadis o Fuengirola tinguin "un preu caríssim" de sòl per als ports, independentment de que tinguin més o menys amarraments. "Això no té justificació i ho hem denunciat en nombroses ocasions", va sentenciar Martín.
 
Un altre dels criteris que desenvolupa el decret és la valoració de l'aigua dels ports esportius: "deia que a l'hora de valorar l'aigua es ponderarà en funció del valor del sòl, però la nostra administració portuària, en comptes de ponderar, va canviar aquesta paraula, que existeix, per igualar, i ara estem pagant el mateix cànon per l'aigua que per la terra, i indubtablement els ports tenen més aigua i el rendiment d'aquesta és menor que el de la terra, i això és una injustícia".
Al seu parer, això és un "problema" que pot comportar "seriosos problemes a determinats ports esportius", i és que moltes d'aquestes empreses ni tan sols ingressen el que els costa el cànon: "són pèrdues contínues".
 
Aquest fet va fer que els representants de Marines d'Andalusia, associació que integra al 90% de les instal·lacions nàutiques de gestió privada distribuïdes per tot el litoral andalús, escrivissin una carta al president de la Junta, José Antonio Griñán, exposant-li la situació, encara que des del seu gabinet "se'ns va contestar que més o menys la llei és la que hi ha". / SBC-elmundo.es
 
SBC /Elmundo.es

OPINA - TORNAR