El Calypso vol reneixer
 
El vaixell, que pren el seu nom d'una nimfa dels mars de la mitologia grega, va naufragar al port de Singapur el 1996, un any abans de la mort de Cousteau
 
09/06/2010

calypso
Francine Cousteau, vidua del comandant que va explorar les profunditats dels oceans amb la gorra vermella de llana que tant ha ajudat a diverses generacions a auscultar el silenci dels oceans, lluita l'any del centenari de Jacques Cousteau per ressuscitar el que va ser el seu vaixell insígnia, el Callypso. “No tinc calendari, però la situació ideal seria que tornès a navegar l'any del centenari. És un any, és possible”, va declarar la segona dona de Cousteau en l'acte de presentació a la UNESCO de les activitats programades per retre homenatge al mariner, que hauria complert un segle de vida l’11 de juny.
 
El vaixell, que pren el seu nom d'una nimfa dels mars de la mitologia grega, va naufragar al port de Singapur el 1996, un any abans de la mort de Cousteau (1910-1997), i des de llavors va emprendre un tortuós camí per convertir-se en un museu del llegat del comandant. Entre tant, la seva viuda i gestora de la Cousteau Society, ha intentat recaptar els prop de 8 milions d'euros que necessita perquè el vaixell, a què es refereix com “la Torre Eiffel dels oceans”, pugui tornar a navegar i convertir-se en un ambaixador dels mars.
 
Fins ara ha aconseguit reunir prop de la meitat dels diners necessaris per a aquesta “enorme restauració”, gràcies a inversions privades, patrocinadors i donacions particulars. “Desgraciadament, els nostres amics estrangers han estat molt més generosos” que França, va lamentar la mare dels dos fills menors de Cousteau, la qual intenta des de fa tres mesos que l'Estat francès classifiqui el vaixell com “patrimoni nacional” per beneficiar-se de subvencions públiques que podrien rondar els dos milions d'euros.

La voluntat de Cousteau “sempre va ser reparar el Calypso i posar-ho al servei de l'educació”, va explicar la seva viuda, que entén que el vaixell -un antic pescamines de la Royal Navy britànica que un mecenes va acabar llogant al comandant per un franc anual- és “un símbol” que “ens pertany a tots”, explica Francine. De ser restaurat, seria el segon dels dos històrics vaixells del comandant que tornaria a solcar els mars, perquè actualment un dels fills de Cousteau, Pierre-Yves, desenvolupa una missió al Mediterrani a bord de l'Alcyone, l'altra cèlebre nau del científic, propulsada per dues torres eòliques.
 
Però sigui quin sigui l'esdevenir que li espera al Calypso, actualment en un port de la Bretanya francesa, l'entorn de Cousteau s'ocuparà que el seu llegat segueixi viu l'any que es compleixen cent anys del naixement de l'home que va possibilitar el busseig esportiu gràcies, entre altres enginys, a la co-invenció del “Aqua-lung”, antecessor de les bombones d'oxigen. Per a això s'han programat homenatges en tots els punts cardinals del globus, mentre l'Equip Cousteau continua desenvolupant programes per conservar la vida als oceans, tals com una expedició amb National Geographic per comparar l'evolució de les condicions del Mediterrani en els últims 60 anys, entre d'altres.

SBC / ePN

OPINA - TORNAR