Forta competència en el sector nàutic de països amb una fiscalitat més favorable   
 
El sector recrimina  "l’increment desproporcionat dels cànons i taxes i una escalada injustificada dels impostos per a la compra d'embarcacions"

28/06/2010
 
competencia sector nautico
El Congrés de Turisme Nàutic celebrat a Barcelona va deixar en evidència que la intensitat de la crisi econòmica pot destruir les bases d'un negoci que encara no està plenament assegut a Espanya. Les nuvolades venen de la mà del descens de les matriculacions, l'afonament dels preus i tarifes de venda i lloguer, la major oferta que demanda d'amarraments, la competència de les ofertes nàutiques d'altres destins turístics amb millor tracte fiscal, la gran estacionalitat de l'oferta o la inexistència d'un estatut jurídic propi, que sotmet la nàutica esportiva als designis d'un organisme llunyà als seus interessos com és la direcció general de la Marina Mercant. El sector es mostra especialment obsessionat amb el que qualifiquen com un "increment desproporcionat dels cànons i taxes a abonar per concessionaris i usuaris als ports de titularitat autonòmica i estatal, i una escalada injustificada dels impostos per a la compra d'embarcacions".
 
El negoci de venda d'embarcacions d’esbarjo a Espanya va caure un 35% el 2009, segons un estudi de l'Associació Nacional d’Empreses Nàutiques (ANEN). La contracció de la demanda s'ha passat amb la totalitat dels segments d'aquest mercat; així els vaixells que finalment van ser matriculats tenen com a mitjana una menor eslora que en exercicis anteriors i la potència dels seus motors també ha minvat.
 
La crisi s'ha notat a l'aigua però també en el comportament del mercat dels ports esportius. Aquestes instal·lacions s'han submergit en l'actual temporada turística amb un sever retrocés en la demanda d'amarraments que ronda el 30%. La xifra correspon al mercat de Balears, que al costat del de Barcelona i València marquen la tendència del conjunt nacional. A més a més tenen un impacte negatiu en l'oferta complementaria que envolta aquestes instal·lacions, segons reconeix la patronal d'instal·lacions nàutiques de l'arxipèlag balear.
 
L'associació d'empresaris calcula que, en el conjunt de l'Estat espanyol, l'activitat nàutica esportiva va aportar el 2008 una facturació de 5.536 milions d'euros i va donar treball a 115.000 persones. ANEN comunica que l'any passat es van matricular a Espanya 6.700 embarcacions enfront de les 10.304 de 2008. En aquesta profunda depressió se’n porta la pitjor part el segment dels vaixells de vela, amb una caiguda del 47,42%. El 2009 es van inscriure 411 embarcacions enfront de les 782 de l'any anterior. El segment de motor es contrau el 38,13%, amb 3.978 embarcacions matriculades el 2009 enfront de 6.430 del 2008.

SBC / cincodias.com

OPINA - TORNAR