La Xunta Galícia augmenta per llei fins a 75 anys les concessions portuàries
 
Els terminis actuals “generen problemes en l'explotació" d'activitats com a indústries conserveres, drassanes o ports esportius, "que impliquen notables inversions"

20/04/2011
 
La Xunta vol ampliar d'un cop de ploma fins a un màxim de 75 anys les concessions en terrenys dels ports de la seva competència, actualment limitades a un màxim de 30 anys no prorrogables. Es tracta d'un termini que "genera problemes en l'explotació" d'activitats com a indústries conserveres, drassanes o ports esportius, "que impliquen notables inversions". D'aquí que engegui una modificació de la Llei de Creació de l'ens públic Portos de Galícia, de 1994, per ampliar les concessions a 50 anys, amb la possibilitat de sumar uns altres 25 mitjançant pròrrogues.
 
L'avantprojecte de llei pretén "donar major confiança a l'inversor”. La modificació està plasmada en l'avantprojecte de llei de Portos de Galícia, del que la Xunta no ha donat compte públicament fins que va ser recentment penjat, sense avís previ, a la pàgina web de la Conselleria de Mar, de la que depèn l'ens que presideix José Manuel Àlvarez-Campana. Les novetats són dos. Per a l'ocupació de domini públic portuari mitjançant autorització, el termini màxim serà de quatre anys, un més que el vigent. En el cas d'ocupació mitjançant concessió, s'estableix el límit en 50 anys, amb la possibilitat d'ampliar-ho amb pròrrogues a 75.L'ampliació dels períodes de concessions és l'objectiu exclusiu de l'avantprojecte, d'article únic, que inclou una disposició transitòria que permet que la prolongació del període d'ocupació beneficiï no sols a les futures concessions i autoritzacions, sinó que també puguin acollir-se a ella les que estiguin vigents quan comenci a aplicar-se la llei.
 
El sistema que regirà als ports de competència autonòmica -tots excepte Vigo, Marín, Vilagarcía, Ferrol i A Corunya- superarà àmpliament al què estableix la legislació estatal, que es va ampliar el 2003 des de 30 a 35 anys. L'experiència d'aquesta ampliació, explica la llei en el seu preàmbul, "indica que hi ha actuacions i situacions que van generar problemes en l'explotació del domini públic en activitats que implicaven importants inversions". La Xunta sosté que, en alguns casos, s'han produït "renúncies" a ocupar el sòl portuari, "per no poder dur a terme una activitat amb uns mínims marges de rendibilitat". Fonts de Portos de Galícia van atribuir el canvi a una simple "qüestió política".
 
El preàmbul de l'avantprojecte abunda una mica més en les causes, entre les que destaca "el moment actual d'incertesa econòmica", que, segons l'ens públic, "fa precisa la modificació dels límits en els terminis de les concessions". Els nous períodes aniran a un màxim de 50 anys, mentre que els 25 anys de pròrroga s'acceptaran "en funció de l'activitat i la inversió escomesa pel concessionari" "Amb aquesta mesura s'intenta donar major confiança a l'inversor, ampliant els terminis d'amortització de les obres executades", explica la justificació de l'avantprojecte. També pretén "constituir una garantia davant les possibles mesures de finançament, subvencions d'altres administracions, etcètera, garantint un major període d'activitat".Quant a l'acolliment a l'ampliació dels terminis per a les concessions ja autoritzades, la llei apel·la a la necessitat d'adaptar la normativa a concessions concedides "amb unes previsions inicials que van ser variades per les circumstàncies econòmiques dels últims anys".
 
La llei que va crear Portos de Galícia, de 1994, no estableix cap període per a les autoritzacions, les que s'apliquen en l'ocupació de domini públic amb instal·lacions desmuntables, ni per a les concessions, que afecten infraestructures fixes que modifiquen el sòl. El reglament que va desenvolupar la llei autonòmica el 1995 va establir períodes de tres i trenta anys, respectivament. Segons fonts de Portos de Galícia, el termini de les concessions es pot prorrogar en l'actualitat "en casos excepcionals", encara que ni en la llei ni en el seu reglament apareix contemplada aquesta possibilitat. L'article únic de l'avantprojecte atribueix a Portos la gestió de l'ocupació del domini públic mitjançant autorització o concessió. En el primer cas, el termini és de quatre anys, incloses pròrrogues. Per a les concessions, el termini inicial no podrà ser superior a 50 anys. Les pròrrogues s'autoritzaran únicament en aquells casos ja previstos en el títol administratiu d'atorgament en què, units al termini inicial, "superin en total el termini de 50 anys i fins a un màxim de 75 anys". Aquesta possibilitat es reserva per a aquelles concessions "que siguin d'interès estratègic o rellevant, o pel seu nivell d'inversió".

SBC /Elpais.com

OPINA - TORNAR