Èxit de participació en el primer Congrés de Turisme Nàutic

Dos missatges: millorar la imatge dels ports i implicació de tots en la gestió del medi ambient

16/11/2009 
 
El Saló Nàutic va acollir el passat 11 i 12 de novembre el primer Congrés de Turisme Nàutic organitzat per la Asociación Española de Estaciones Náuticas (AEEN). La conferència es pot qualificar de positiva si tenim en compte el centenar d’inscrits que hi van assistir i els prop de 40 ponents que durant dos dies van estar debatin sobre el futur del turisme nàutic com a motor de la industria turística a Espanya i del paper dels ports esportius com a grans atractius turístics. 
 
Entre alguns dels ponents varem poder escoltar a Alejandro Landaluce, Dr. General de la Asociación Nacional de Empresas Náuticas (ANEN), que va exposar algunes dades força interessants que “ens permetrà saber a on es troba el sector de la nàutica d’esbarjo” en termes econòmics.
 
Un dels aspectes a tenir en compte es la disminució dràstica de matriculacions d’embarcacions d’esbarjo a partir del 2008. Abans de 2008 es matriculaven entre 11 mil i 13 mil a l’any. A partir del març de 2008 van començar a baixar i ara es matriculen un 50 % de les embarcacions respecte fa uns anys. 
 
Captura 2009-11-17 13-45-26

Catalunya segueix sent la Comunitat amb més matriculacions, un 20% del país, encara que en proporció també a baixat respecte al 2008. Un altre aspecte que es va voler destacar es que el 72% de les embarcacions del país son d’importació per només un 28% nacionals.  
 
El director d’ANEN, va concloure amb dos lectures: “les matriculacions de les embarcacions a motor han caigut” i “a la gent li segueix agradant molt el mar”. Per descarregar l’informe només teniu que clickar a sobre el nom. Informe nàutic 2009 ANEN.
 
Per últim Landaluce va afegir que “el món de la nàutica no és elitista” ja que el 87% de les embarcacions que es matriculen a Espanya son de 0 a 8 metres d’eslora i que “s’ha d’acabar amb aquesta imatge”, una iniciativa a la que es va apuntar el gerent del Port Consorci de Mataró, Joan Bellavista, que va deixar molt clar que una de les seves grans preocupacions es la imatge que arriba a la gent sobre els ports en general.
 
Bellavista va parlar de Medi Ambient en referència a la llei del Parlament Europeu Directiva Marco del Agua. Una llei que repercuteix als ports i que tracta de protegir i controlar el bon estat de les aigües continentals, ja siguin rius, aigües subterrànies o costeres. 

Captura 2009-11-18 13-09-08
Una frase va resumir molt bé el seu discurs: “L’aigua neta i clara és el millor indicador de qualitat ambiental en un port esportiu”. I és que el director del Port Consorci de Mataró va voler destacar que es te que fer algo per millorar la imatge dels ports en general.
Segons Bellavista, “es te que trencar la imatge de que els ports son els dolents de la pel·lícula perquè la gent pensa que els ports son sinònim d’aigües brutes quan no es així. Hi han mesures de control per renovar i estudiar el flux d’aigua. L’aigua d’un port és tan apte per banyar-se com la de les platges. El problema és que no s’acaba d’explicar fora dels nostres foros, encara que mica en mica s’està fent.” Per últim Bellavista va afegir que “ens tenim que implicar tots en la gestió del Medi Ambient” 
 
Javier Adame també va intervenir per parlar sobre l’impacte econòmic dels ports esportius. Un estudi que ja es va realitzar a Catalunya amb l’ajuda de l’Associació Catalana de Ports Esportius i Turístics (ACPET) i de la Generalitat de Catalunya i que Adame va extrapolar molt acertadament a la resta d’Espanya. L’estudi a Catalunya ja el varem publicar en l’anterior numero del Port News.
 
Totes aquestes exposicions van acabar derivant en una taula rodona don va sorgir el problema de com s’ha de gestionar el litoral. Caldria crear un departament de gestió del litoral com han creat a Eivissa?
O s’hauria de començar per veure qui gestiona aquest departament?
Segons l’Oscar Sitges de Balears, “el problema està en que els que decideixen (Administració) no tenen ni idea de ports. Perquè una cosa és no entendres i l’altre és no parlar ni la mateixa llengua. S’hauria d’escollir a les persones adequades per poder aconsellar als altres”. 
 
Potser la única nota negativa d’aquest primer Congrés de Turisme Nàutic va ser la manca de temps per exposar degut en part a la gran quantitat de ponents que tenien que intervenir. Un problema que es resoldria fàcilment amb menys ponents i que com a resultat s’aconseguirien unes exposicions més explicatives i no tan ràpides i fredes.

SBC comunicación / Saló Nàutic


OPINA -TORNAR