Conclusions sobre l'actual estat del sector nàutic a Espanya

El sector nàutic esportiu continua notant l'efecte de la important desacceleració econòmica global, si bé el descens dels indicadors sembla haver-se suavitzat
 
15/11/2010

·                     La situació del sector nàutic està estretament lligada a la conjuntura econòmica general. Si bé entre 2002 i 2006 les matriculacions d'embarcacions van créixer un 22% (dades acumulades), van començar a descendir a partir de 2007.

·                     El 2010, les dades mostren com el sector ha superat la fase més aguda de la crisi: mentre que entre gener i setembre de 2009 les matriculacions van caure un 35,7%, aquest any han descendit un lleuger 6,2%.

·                     Les matriculacions de noves embarcacions el 2010 (fins a setembre), van ascendir a 5.081 unitats. En el mateix període de 2009 es van matricular 5.415 unitats. L'any 2008, les matriculacions totals van ser de 10.304 unitats.

·                     Les eslores petites, de menys de 8 metres, continuen sent les més demandades: durant els nou primers mesos de l'any han representat el 86% de les matriculacions.

·                     El segment d'eslores de 8 a 12 metres comença a mostrar signes de recuperació, situant-se ja en taxes positives: les matriculacions d'aquest tipus d'embarcacions van créixer un 1,9% durant els tres primers trimestres de 2010.

·                     En quant a tipologies, els vaixells de motor continuen dominant el mercat, mantenint la quota del passat any: el 58% del total. No obstant això, aquest segment de mercat, el principal, registra un descens de les matriculacions del 6,1% (fins a setembre de 2010).

·                     En aquest context, les pneumàtiques semirígides consoliden una tendència positiva, aconseguint un creixement del 7,8% en els primers nou mesos d'aquest any.

·                     Per comunitats autònomes, Catalunya continua sent la que registra el nombre més gran de noves matriculacions, representant més del 21,6% del total el 2010 (fins a setembre). En concret, en aquesta comunitat s'han matriculat 1.099 noves embarcacions en aquest període. La segueixen Andalusia, que concentra el 18% de les noves matriculacions i Balears (11%).

·                     Per províncies, Barcelona és la que concentra el nombre més gran d'embarcacions matriculades d'Espanya, amb 683 altes el 2010 (fins a setembre), que representen el 13,4% del total nacional. A continuació, es troben Balears, amb 566 noves unitats i el 11,1% del total, i Madrid amb 431 i el 8,5% sobre el conjunt.

·                     Les embarcacions de producció espanyola resisteixen millor la crisi: mentre que la matriculacions de les importades cauen fins a setembre un 5,8%, les de producció nacional registren un descens menys acusat (-4,5%). Aquest fet redunda en una major quota de mercat per a les drassanes nacionals.

·                     Instal·lacions nàutiques: el nombre de ports esportius és de 355 (a octubre de 2010), tres més que l'any anterior.

·                     El nombre total d'amarraments es situa en els 129.554 a octubre de 2010 (+2%).

·                     El 61% dels ports es troben en aigües del Mediterrani. El 23,5% dels amarraments s'ubiquen a Catalunya, el 17% en Balears i el 15,2% a la Comunitat Valenciana.

·                     El 2009 es van concedir 39.307 noves titulacions d'embarcacions d’esbarjo (-23%).

·                     Astúries (113%) i Múrcia (83%) són les dues comunitats on es registra un major augment en les titulacions emeses el 2009. Catalunya continua sent la comunitat que emet més titulacions d'Espanya, amb un 17% del total, seguida de Galícia (13%) i Balears (9%).

·                     El 2009 es van concedir 202.687 llicències (inclouen la pesca). La xifra disminueix un 6,5% respecte a l'any anterior. 

·                     Per a esports nàutics, es van concedir el 2009 120.677 llicències (-11%). Només augmenten les d'esquí nàutic. Disminueixen les altres: motonàutica, rem, vela, piragüisme i activitats subaquàtiques.

·                     Per ordre d'importància, els esports amb més llicències concedides són la pesca (el 40,5% del  total), les activitats subaquàtiques (19%), la vela (18%) i el piragüisme (17%).

·                     L'any passat existien a Espanya un total de 3.979 clubs d'esports nàutics, una xifra que suposa un lleuger descens (-2%) respecte a l'any anterior. Excloent els de pesca, la xifra es situa en 2.264.

·                     En conclusió, el sector nàutic esportiu continua notant l'efecte de la important desacceleració econòmica global, si bé el descens dels indicadors sembla haver-se suavitzat, la qual cosa significaria la fi de la forta caiguda que ha registrat el sector aquests dos últims anys. La fase més aguda de la crisi ha quedat endarrere.

Departament d'Investigació i estratègies de mercat de Fira de Barcelona

OPINA - TORNAR