ZONA JURÍDICA

Europa busca unificar criteris en temes de contractació pública

Els criteris que els països del nord ofereixen als seus operadors logístics segueixen terminis concessionals de 70 a 90 anys, durada que els dóna un avantatge competitiva

Enero/2014

europa contratación pública
Durant el mes de gener de 2014 el ple de Parlament Europeu debatrà la proposta de directiva sobre contractació pública a la recerca de criteris d'unificació, com per exemple, en els terminis de les concessions portuàries.

En el mateix paquet de mesures està la proposta de Directiva del Parlament Europeu i del Consell relativa a la contractació que operen en els sectors de l'aigua, de l'energia, els transports i els serveis postals. Des de la Comissió Europea la contractació pública es veu com una eina que contribueix a aconseguir el mercat únic i permet impulsar el creixement econòmic dels Estats membres.

Segons la proposta, l'actualització de les Directives relatives a la contractació pública ha de respondre als següents principis:

– Simplificar els procediments en interès de tots els operadors econòmics.
– Afavorir la participació de les PIME.
– Garantir els millors resultats possibles en termes de relació qualitat/preu.
– Utilitzar els fons públics de manera eficient i transparent.

Vist des d'una perspectiva espanyola, i particularitzant en el model de gestió portuària, sorgeix la diferència de règims d'explotació dels espais portuaris, especialment als terminis concessionals.

En l'actualitat, existeix una clara diferència sobre les pràctiques estatals respecte els terminis concessionals atorgats pels Estats del nord d'Europa amb els del sud. Els criteris que els països del nord ofereixen als seus operadors logístics segueixen terminis concessionals de 70 a 90 anys, durada que els dóna un avantatge competitiu evident enfront de tots aquells concessionaris que, amb les mateixa activitat i similar inversió, han de rentabilitzar-la en un període de només 35 anys, sensiblement menor.

La nàutica esportiva està en la mateixa tesitura

La llei de costes va haver de modificar-se per la pressió de les instàncies europees per protegir als ciutadans europeus. Durant aquest mes de gener el parlament europeu pot donar la sorpresa i, en pro de potenciar un mercat efectivament comú, pretendre unificar criteris de contractació.

De les esmenes presentades cap és clara sobre els terminis màxims i mínims. Però l'esperit de la directiva serà motiu de nova reflexió perquè els nostres poders públics valorin la necessitat d'adaptar els terminis concessionals als dels nostres competidors directes per la via de la reforma de la llei de ports de l'Estat.

SBC-BAadvocats

TORNAR
Taxes portuàries en els ports d'interès general per 2014

La llei de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2014, estableix bonificacions aplicables als ports d'interès general a les taxes d'ocupació, del buc, del passatge i de la mercaderia, així com els coeficients correctors d'aplicació a les esmentades taxes del buc, del passatge i de la mercaderia, d'acord amb el que es disposa en el text difós de la Llei de Ports de l'Estat i de la Marina Mercant.

La llei de pressupostos incorpora amb efectes d'1 de gener de 2014, el tipus de gravamen anual aplicable a la base imposable en la Taxa d'ocupació de terrenys i d'aigües per a les activitats portuàries nàutic-esportives que passa a ser del 5,5 %, produint-se una rebaixa de 0,5 % punts.
La reducció del tipus de gravamen de la Taxa d'ocupació també afecta a les activitats auxiliars o complementàries de les activitats portuàries que passa a ser del 6,5 %, i de les activitats relatives a usos vinculats a la interacció port-ciutat que passa a ser del 7,5% .

L'ocupació del vol, el subsòl o espais submergits també es beneficia d'una reducció quedant al tipus del 2,75 %. La llei de pressupostos bonifica els gravàmens a aplicar als terrenys i instal·lacions l'objecte de les quals concessional sigui la construcció, reparació o desballestament de bucs o embarcacions. Es preveu que el tipus serà 1,5 punts inferior.

La reducció de mig punt en la taxa d'ocupació per a activitats nàutic-esportives és una bona notícia per als concessionaris en els ports d'interès general, quan el legislador mitjançant la llei 2/ 2013 que modifica la llei de costes, deixava clara la seva postura respecte de les ocupacions en Domini públic marítim terrestre i les activitats nàutiques esportives. Però la rebaixa s'ha quedat a mig fer. La vigent llei de costes permet que en els títols atorgats a entitats nàutic-esportives per al desenvolupament de les seves activitats de caràcter no lucratiu, l'import del cànon d'ocupació pugui reduir-se un 75%. De la mateixa manera la Llei de Costas preveu un termini concessional de fins a 75 anys depenent dels usos. I cap d'aquests canvis s'ha materialitzat de moment.

Al BOE de 26 de desembre 2013 s'especifiquen gairebé 50 pàgines de bonificacions i taxes concretes per a cada autoritat portuària en l'annex X de la llei.

SBC-BAadvocats

TORNAR