Concursos deserts per a la gestió de ports esportius

Les necessitats financeres públiques estan provocant que les comunitats autònomes agilitzin la tramitació dels concursos per a la construcció o explotació de ports i dàrsenes esportives


10/10/2012

Concurso desierto puertos
La privatització de la gestió de la nàutica permet posar capital privat a la disposició d'un interès públic -promoció esportiva, econòmica, increment d'oferta turística-, capital privat que és aportat pels socis de clubs nàutics o entitats mercantils. A més, ofereix l'oportunitat de renovació i millora de les instal·lacions nàutic esportives. Finalment, facilita un increment d'ingressos per via de taxes i cànons concessionats en les arques públiques i un estalvi d'estructures administratives. Conjugar interessos no és tasca fàcil. El risc apareix quan l'Administració dóna prioritat a l'increment d'ingressos públics. A títol d'exemple, la Llei 3/2012, de 24 de maig, de mesures urgents pel reequilibri pressupostari de la comunitat autònoma de Múrcia pretén provocar un greu increment de les taxes portuàries. La llei preveu el canvi de la base imposable i la valoració de l'aigua abrigada donant-li el mateix valor que la zona de terra, a diferència de la legislació derogada que li donava una valoració del 20 % del valor de superfície de terra. No satisfets amb l'increment de la fiscalitat, Murcia ha pretès, en els dos últims concursos, el cobrament anticipat del total cànon que es reportaria durant tot el període concessional. Una petició que va en detriment de l'esforç que ha de destinar-se a la millora de les instal·lacions, promoció esportiva, econòmica, i oferta turística. D'una lectura profunda de les bases de tots dos concursos, aquestes inclouen una operació de finançament que l'Administració imposa al concessionari via cobro anticipat del cànon; i molts dels condicionants econòmics vénen assenyalats per les necessitats econòmiques de la Conselleria d'Economia i Hisenda. Els estudis econòmics haurien de ser sensibles a la realitat econòmica que està vivint el sector; a quin tipus d'usuari pretén dirigir l'ús de les instal·lacions; si la tipologia d'amarratges és conforme amb la finalitat social que es pretén; a quines opcions es presenten si els usuaris actuals no poden fer front a les propostes econòmiques i, qui va a substituir l'actual demanda. Les pretensions econòmiques de la Conselleria d'Economia unit a la ralentització econòmica provoca que els plecs dels concursos per a la construcció de ports errin en les previsions i quedin deserts. L'últim exemple són els concursos d'instal·lacions de Mar de Cristal i Islas Menores.

SBC-nauta360

TORNAR